This site uses cookies to improve your experience and to provide services and advertising. By continuing to browse, you agree to the use of cookies described in our Cookies Policy. You may change your settings at any time but this may impact on the functionality of the site. To learn more see our Cookies Policy.
#Open journalism No news is bad news

Your contributions will help us continue to deliver the stories that are important to you

Support The Journal
Dublin: 14 °C Thursday 9 July, 2020

UK bank closes all accounts of Russia's state broadcaster

UK bank Nat West has informed the station that it plans to close all its accounts by December.

India Russia Source: Manish Swarup

KREMLIN-FUNDED TELEVISION network RT says that Britain’s NatWest bank is closing all its accounts in a unilateral decision.

“They have closed our accounts in Britain. All the accounts,” wrote RT editor-in-chief Margarita Simonyan on Twitter.

She said the channel had been told the decision “cannot be reviewed”, adding “long live freedom of speech”.

RT later published on its website a letter from NatWest bank dated 12 October saying it has reviewed its banking arrangements with RT and “reached the conclusion that we will no longer provide these facilities.”

The letter from NatWest, owned by Royal Bank of Scotland, does not give any reason for this decision, which it says is “final” and not open to any discussion.

RT Source: Twitter

The bank says it will close RT’s accounts by 12 December.

RT reported on its channel that the letter was sent to RT’s London office and that RT has been with NatWest for more than 10 years, calling the letter “very vague, very British”.

Simonyan told the RBK business news site that she had “no idea” of the reason for the closure of the accounts, but suggested it could be linked to the fact that “we are expecting new British and US sanctions against Russia”.

Possibly it’s linked to this.

She told Rossiya-24 state television that “there can be no reason, we have absolutely transparent work, absolutely transparent financing”.

She said the decision included some personal accounts of senior staff working in Britain.

letter Source:


RT, formerly known as Russia Today, has the slogan “Question More” and was set up to present news from the perspective of the Kremlin, and has been criticised as a slavish propaganda tool for President Vladimir Putin.

Ties between Russia and the UK are at their lowest since the Cold War over the crisis in Ukraine and Moscow’s bombing campaign in Syria.

There was no immediate indication that this decision was linked to the British authorities.

Russian foreign ministry spokeswoman Maria Zakharova tied the bank decision to Brexit, writing on Facebook: “It looks like when leaving the European Union, London left in Europe all its obligations on freedom of speech.”

The foreign-language network that is primarily aimed at audiences in Europe and the United States broadcasts 24-hours a day in English, Arabic and Spanish.

It has a British outlet called RT UK that broadcasts from London.

The bank decision came as ongoing legal action involving claims against Moscow from shareholders of defunct oil firm Yukos founded by Mikhail Khodorkovsky has led to freezes of Russian assets abroad including those of state media.

 © – AFP, 2016

Read: Pro-EU activists should be convicted of ‘treason’, says Tory politician

Read: Study shows vast majority of Irish women who took abortion pills feel they made right decision

  • Share on Facebook
  • Email this article

About the author:


Read next: