#Open journalism No news is bad news

Your contributions will help us continue to deliver the stories that are important to you

Support The Journal
Dublin: 17°C Tuesday 28 June 2022

Broadcaster wins equal pay case against BBC over male presenter earning over six times more

Samira Ahmed asked why she was paid £465 an episode of Newswatch when Jeremy Vine got £3,000 per episode of Points of View.

Journalist Samira Ahmed arrives at the Central London Employment Tribunal
Journalist Samira Ahmed arrives at the Central London Employment Tribunal
Image: Aaron Chown/PA Images

BROADCASTER SAMIRA AHMED has won her sex discrimination equal pay claim against the BBC.

In a unanimous judgment published today, an employment tribunal in London found that the Newswatch presenter should have been paid the same as fellow presenter Jeremy Vine.

Ahmed asked why she was paid £465 per episode of Newswatch while Vine was paid up to £3,000 for each episode of Points Of View, work she described as comparable.

Opposing her claim, the BBC argued that the two presenters were not doing similar work.

The corporation said that Newswatch was a “relatively niche” programme which aired on the BBC News channel, while describing Points Of View as “extremely well-known”.

Ahmed said in a statement issued through the National Union Of Journalists (NUJ) that she was “glad” the issue had been resolved.

She said: “No woman wants to have to take action against their own employer. I love working for the BBC. I’m glad it’s been resolved.

“I’d like to thank my union, the NUJ – especially Michelle Stanistreet, the general secretary; my legal team – Caroline Underhill of Thompsons Solicitors, and my barrister Claire Darwin; and everyone – all the men and women who’ve supported me and the issue of equal pay.

“I’m now looking forward to continuing to do my job, to report on stories and not being one.”

‘An incredibly brave decision’

NUJ general secretary Michelle Stanistreet said: “It was an incredibly brave decision on Samira’s part to take forward this case. No-one wants to battle their employer in a public tribunal hearing, but the BBC’s failure to meaningfully negotiate made legal proceedings inevitable.

“For the BBC this became a battle over the differences, as they saw it, between their internal divisional silos of News and Entertainment.

For the NUJ, this was simply a case of two roles that were commensurate, on two programmes that were supremely comparable, carried out by two high-profile experienced presenters.

A statement from the BBC said: “Samira Ahmed is an excellent journalist and presenter and we regret that this case ever had to go to tribunal.

“We’re committed to equality and equal pay. Where we’ve found equal pay cases in the past, we’ve put them right. However, for us, this case was never about one person, but the way different types of programmes across the media industry attract different levels of pay.

We have always believed that the pay of Samira and Jeremy Vine was not determined by their gender. Presenters – female as well as male – had always been paid more on Points Of View than Newswatch.

“We’re sorry the tribunal didn’t think the BBC provided enough evidence about specific decisions – we weren’t able to call people who made decisions as far back as 2008 and have long since left the BBC.

“In the past our pay framework was not transparent and fair enough, and we have made significant changes to address that. We’re glad this satisfied the tribunal that there was sufficient evidence to explain her pay now.

“We’ll need to consider this judgment carefully. We know tribunals are never a pleasant experience for anyone involved. We want to work together with Samira to move on in a positive way.”

BBC Radio 4 presenter Jane Garvey praised Ms Ahmed on Twitter, writing: “Just brilliant @SamiraAhmedUK – it took real courage and she has it. #equalpay.”

Labour MP David Lammy tweeted: “Congrats @SamiraAhmedUK. Equal work deserves equal pay.”

Ms Ahmed has been among the female talents at the BBC to voice their concerns over pay equality following the outcry over former China editor Carrie Gracie’s salary.

About the author:

Press Association

Read next:


This is YOUR comments community. Stay civil, stay constructive, stay on topic. Please familiarise yourself with our comments policy here before taking part.
write a comment

    Leave a commentcancel