We need your help now

Support from readers like you keeps The Journal open.

You are visiting us because we have something you value. Independent, unbiased news that tells the truth. Advertising revenue goes some way to support our mission, but this year it has not been enough.

If you've seen value in our reporting, please contribute what you can, so we can continue to produce accurate and meaningful journalism. For everyone who needs it.

Russian President Vladimir Putin speaks during his visit to Russia Today's new studio in Moscow in June 2013. Alamy Stock Photo
Russia Today

German regulator bans Russian television channel amid tensions over Ukraine

Russia Today DE said it would seek to appeal in court against the regulator’s decision.

THE GERMAN BROADCASTING regulator has said it had banned the transmission of the German-language channel of Russian state broadcaster Russia Today (RT), amid rising tensions between Moscow and the West.

The transmission of the channel ‘RT DE’ was “prohibited because it does not have the necessary broadcasting licence”, the regulator’s authorisation and oversight commission said in a statement.

“This is complete nonsense,” RT’s editor-in-chief Margarita Simonyan said on Twitter, adding that the channel “will not stop broadcasting”.

RT DE was blocked from Europe’s satellite network on 22 December at the request of German authorities, less than a week after going on air, but was still available over the internet and via a mobile app.

In its response to the suspension, RT DE said it was broadcast from Moscow and had a Serbian broadcasting licence, which it said gives it the right to broadcast in Germany under European law.

“We cannot understand why a supposedly informed and independent regulator should act on what appears to be a purely political basis, based on a false version of reality that serves its own purpose,” it said.

But the German regulator said the channel was based in Berlin did not have a “legitimate permit under European law”.

RT DE said it would seek to appeal in court against the regulator’s decision.

Vladimir Soloviev, president of the Russian journalists’ union, told the Russian TASS news agency Germany was seeking to “ban an alternative point of view” and violating “principles of freedom of expression”.


The decision comes at a moment of rising tensons between Moscow and the West over the massing of Russian troops on the border with Ukraine.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov in January said he was “concerned” about the RT DE situation and that the government would take steps in response “if needed”.

Launched in 2005 as Russia Today, state-funded RT has expanded with broadcasters and websites in languages including English, French, Spanish and Arabic.

It has been accused by Western countries of distributing disinformation and Kremlin-friendly propaganda.

It has generated controversy in many countries, including the United States, where it was required to register as a “foreign agent”, and in Britain, where authorities have threatened to revoke its broadcasting licence.

The channel has been banned in several countries, including the ex-Soviet republics of Lithuania and Latvia.

In September, Google-owned YouTube issued a warning to RT DE for violating its coronavirus disinformation guidelines and then shuttered two channels for breaching user terms.

A third channel was blocked in December for trying to circumvent the earlier terminations.

 © AFP 2022

Your Voice
Readers Comments
This is YOUR comments community. Stay civil, stay constructive, stay on topic. Please familiarise yourself with our comments policy here before taking part.
Leave a Comment
    Submit a report
    Please help us understand how this comment violates our community guidelines.
    Thank you for the feedback
    Your feedback has been sent to our team for review.

    Leave a commentcancel